82-jarige hooligan trekt coach bij de haren
In de eerste nationale afdeling van het Belgische handbal moet Uilenspiegel Wilrijk drie wedstrijden met gesloten deuren spelen na incidenten in de competitiewedstrijd tegen Waasmunster. Hier moeten wel zware incidenten bij te pas gekomen zijn, denk je dan en dus trokken we met ons vergrootglas als een echte Sherlock Holmes op pad. Het bleek een pad vol hilarische toestanden te zijn.
Even de situatie schetsen. Uilenspiegel-Waasmunster was een match op het scherp van de snee met voor de verliezer mogelijk wedstrijden om het behoud tot gevolg. Coach van de bezoekers: Frank van Uytfange, een ex-speler van Uilenspiegel, die in niet al te beste verstandhouding de club verliet.
'We zaten in de laatste minuten van de wedstrijd en Frank was al enkele keren van zijn bank opgesprongen en zelfs al enkele keren het terrein opgelopen', vertelt bestuurslid Kris Geens over die match. ‘Eén van onze spelers beging een onvrijwillige fout en kreeg daarvoor twee minuten straftijd. Het potje kookte over langs alle kanten, Frank liep het terrein op naar zijn gevallen speler, toen er plots een supporter uit de tribune naar Frank stapte en hem - tot hilariteit van de meeste toeschouwers - bij zijn haarstaartje vastgreep om hem terug op zijn bank te krijgen. Dat mocht natuurlijk ook niet en de gestrafte speler en onze terreinafgevaardigde haalden de supporter van het terrein.’ Het bleek om een 82-jarige ‘hooligan’ te gaan, die weliswaar niet bij de club was aangesloten.
Toen de zaak voor het nationaal comité van de handbalbond behandeld werd, kwam coach Frank van Uytfange met een doktersbriefje af. ‘Ik had naar de politie kunnen stappen, maar deed het niet. Ik had wel 48 uur last aan mijn hoofd, want hij had stevig aan mijn haar getrokken,’ vertelt Frank. En volgens een intern strafboek staan op incidenten van een dergelijke omvang drie wedstrijden met gesloten deuren.
Uilenspiegel gaat in beroep, maar omdat de straf niet opschortend is, kan de club alleen hopen dat de match van 17 mei nog mét toeschouwers kan gespeeld worden. ‘Die dag hebben we onze familiedag met allerlei acties om de sport te promoten. Ik vind het dan ook bij de haren getrokken, mochten we drie strafdagen meekrijgen’, vindt Geens. (mcd)
Bron: Het Volk