spelregels

• gewoon toeschouwer

gezien in een ere-divisiewedstrijd

cirkelloopster komt ten val in het 7 meter gebied van de tegenstander. Aanval wordt overgenomen door tegenpartij. Cirkelloopster wil opstaan maar wordt nagetrapt, binnen de 7 meter, door een verdedigster. Lijnscheidsrechter ziet dit.

Wat moet hij doen? Wie het echt weet mag het zeggen

• CIRKEL11

Zoals jij de situatie omschrijft:

In iedergeval een definitieve uitsluiting voor de verdedigster.

Afhankelijk van de situatie, is het een break-out? Dan eerst direct resultaat afwachten van break-out, daarna tijdstil en definitieve gegeven.

Is het een geen break-out dan direct, spel stillegeen en dan de de defenitieve geven.

• gewoon toeschouwer

In dat geval zat de lijnscheidsrechter goed. Maar wat moet ik dan met deze tekst uit de spelregels?

Overtredingen overeenkomstig spelregel 8:2 kunnen plaatsvinden bij de

strijd om de bal; echter overtredingen waarbij de actie overwegend of uitsluitend

gericht is tegen de tegenstander en niet naar de bal, moeten

progressief worden bestraft.

Dit betekent dat in aanvulling op een vrije worp of een 7-meterworp, er

ook een noodzaak is voor een persoonlijke straf, te beginnen met een

waarschuwing (16:1b), gevolgd door steeds zwaardere straffen zoals tijdelijke

uitsluitingen (16:3b) en diskwalificaties (16:6f).

• Hexer

Nou ik denk dat deze spelregel niet van toepassing is.

Omdat erbij 8:2 vanuit wordt gegaan dat de overtreding plaatsvindt bij strijd om de bal en zoals je aangaf was er geen strijd om de bal toen de verdediger trapte.

Dus bij de regel die jij aangeeft kun je maximaal een rode kaart krijgen.

Hieronder is beschreven wanneer je iemand definitief uitsluit:

16:9 Een definitieve uitsluiting moet worden gegeven bij:

een gewelddadigheid van een speler

En in 8:7 staat

8:7 Bij een gewelddadigheid gedurende de speeltijd moet de speler die de

overtreding begaat definitief worden uitgesloten (16:9-11). Een gewelddadigheid

buiten de speeltijd (zie 16:13) leidt tot een diskwalificatie (16:6d;

16:14b). Een teamofficial die zich aan een gewelddadigheid schuldig

maakt, wordt gediskwalificeerd (16:6e).

• Commentaar

Een gewelddadigheid in de zin van de voorgaande spelregel wordt gedefinieerd als

een bijzonder sterke en opzettelijke aanval naar het lichaam van een andere persoon

(speler, scheidsrechter, secretaris / tijdwaarnemer, teamofficial, waarnemer,

toeschouwer enz.). Met andere woorden: het gaat niet om een reflexbeweging of het

gevolg van een onbedachtzame of overdreven manier van verdedigen. Spugen,

indien de andere persoon daadwerkelijk wordt geraakt, wordt uitdrukkelijk als

gewelddadigheid beschouwd.

• Hexer

Overigens had de scheidsrechter de snelle tegenaanval volgens mij mogen afbreken omdat de overtreding door een speler van dezelfde ploeg werd begaan.

(althans zo heb ik het begrepen uit je eerste bericht)

• gewoon toeschouwer

Dat klopt. De cirkelspeelster was door de overtreding/natrappen niet in staat om mee terug te verdedigen. Uit de tegenaanval werd toevallig ook nog gescoord en zo'n doelpunt had volgens mij nooit goedgekeurd mogen worden.

Bedankt voor de uitvoerige reactie

• roosje

Hexer zit helemaal goed met de spelregels!

Het spel dient weer aan te vangen met een vrij worp (na de definitieve uitsluiting voor de verdedigster) voor de cirkelspeelster aan de vrije worplijn.

• Gianni

Stoute meisjes toch.