Rietbroek te duur?

• markske

Rietbroek te duur voor NHV

10 augustus 2007

Pim Rietbroek is niet langer bondscoach van de Nederlandse mannenploeg. Het contract tussen de 63-jarige Gelener en het Nederlands Handbal Verbond, dat liep tot 30 juni van dit jaar, is niet verlengd. Het komt er, kort gezegd, op neer dat het NHV geen geld meer wilde uitgeven voor die functie. In plaats daarvan is gekozen voor een ‘goedkope’ oplossing. Technisch coördinator Sjors Röttger, die toch al in vaste dienst is bij de handbalbond, zal met Rietbroeks assistent Harry Weerman de mannen ‘erbij doen’.

De bond maakte gisteren bekend het beschikbare geld vooral in jeugdselecties en opleiding te willen steken. Die motivatie klinkt Rietbroek wel een beetje vreemd in de oren. “De mannenselectie, waarmee ik werkte, was tussen de 22 en 26 jaar oud. Dat is, in het handbal, nog tamelijk jong. In mijn ogen is dat een jeugdig team dat nog heel wat jaren door zou kunnen groeien.”

Natuurlijk is de Gelener, die komend seizoen ook clubcoach is bij BTB Aachen, teleurgesteld. “Ik was graag doorgegaan. Met Aken was alles doorgesproken. Ik ben ook teleurgesteld omdat de opgaande lijn, waar wij gezamenlijk hard aan werkten, nu wordt afgebroken. We waren bezig aan een goede ontwikkeling en hebben de afgelopen jaren toch aansprekende resultaten neer kunnen zetten.” Dat Nederland in de EK-kwalificatie in juni werd uitgeschakeld door Polen kan de bond Rietbroek en de spelers niet kwalijk nemen. Enkele maanden geleden stond Polen in Duitsland nog in de finale van de strijd om de wereldtitel, waarin het verloor van het gastland.

Uiteraard was Rietbroek, die in augustus 2005 begon als bondscoach, op de hoogte van de financiële perikelen bij de bond. Begin dit jaar nog kreeg het NHV veel kritiek in eigen kring, toen bekend werd dat het jaar 2006 moest worden afgesloten met een verlies van circa 700.000 euro. “We hebben er gesprekken over gehad en ik heb de bond nog een andere financiële regeling voorgesteld: geen vast salaris meer, maar een regeling op basis van dagvergoeding. Maar zelfs daar wilde men niet op ingaan. Het is duidelijk, de mannen hebben geen prioriteit meer en dus is besloten de coach weg te sturen.” Drie redenen heeft het NHV genoemd voor zijn ontslag: de financiële armslag, het beperkte programma van de mannen in de komende maanden en het feit dat men het geld liever in de jeugd gaat steken.

Volgens de Geleense bondscoach heeft ook de houding van een tweetal selectiespelers een rol gespeeld in de beslissing van de bond. In juni besloten Mark Bult en Fabian van Olphen af te zien van de beslissende EK-wedstrijden tegen Polen. Om redenen die Rietbroek in het verkeerde keelgat schoten. “ Doorslaggevend was dat overigens niet. Zelf beschouw ik het als een incident, maar voor het NHV was het een stok om de hond mee te slaan. De mannen zijn geslachtofferd om meer aandacht aan het vrouwenteam te kunnen besteden.”

‘Opvolger’ Sjors Röttger kan zich wel vinden in de gekozen oplossing. “De internationals spelen competitie in Duitsland, en een in Spanje. Daardoor kunnen we de selectie weinig bij elkaar brengen. We kunnen maar een minimaal programma draaien. De mannen hebben niet veel wedstrijden en die zijn goed te combineren met het vrouwenprogramma. Ik kan dat er gewoon bij doen. Na de kwalificatie voor het EK in januari (tegen Turkije en Griekenland) gaan we evalueren. Op termijn komt er zeker weer een bondscoach, maar nu hebben we de gelegenheid het zo op te lossen.”

Bron: Dagblad de Limburger

• Hexer

Kijk maar op:

http://handbalsport.nl/handbal/index.php?option=com_content&task=view&id=46&Itemid=1

• SpSa

eg niet